UNDER // AFTER kiállításmegnyitó
Vár.
Néz.
Nedves elme,
száraz nyelv.
Fehér csempézett fürdőszoba küszöbén
stroboszkóp.
Beton falak.
Wc-sor-ölelések.
Egy idegen mosolya a ritmus a remegő levegőben.
Az ablakuveg csörömpölése.
Visszatükröződsz.
vers – Ábrahám Lili Lea
◖Ábrahám Lili Lea: Árnyék és Napkelte.
2021 nyara volt, a következő állomás egy ideiglenes visszatérés Londonból Magyarországra 12 év után.
A megérkezés helyett azonban a szerelvény hosszas időre az alagútban ragadt.
Úgy éreztem mintha sosem érkeztem volna haza, s sosem indultam volna el, két hely között stagnálva kerestem a helyem. Egy este amikor végre kimozdultam otthonról egy idegen megkérdezte tőlem, hogy szeretnék e útra kelni vele a budapesti éjszakába? ‘Igen’.
Így lettem egy eltűnő karaktere a budapesti underground techno világnak.
Ezek a fotók lenyomatai az utamnak, s rajtuk az útitársaim…
◖Kondor Csaba: The underground mass shooter
Napi 2 óra -ingázás ‘’commute’’ a londoni metrón egy év után kifejezetten monotonná vált, így szükségem volt valamire ami lekötött. Ekkor szereztem be egy Rollei 35s-t, az egyik legkisebb és legcsendesebb filmes kamerát, amit találtam, hogy a lehető legdiszkrétebben örökítsem meg azokat a momentumokat amikor a saját világunkba mélyedünk, és megszüntetjük a körülöttünk létező amúgy is érdektelen földalatti teret, vagy valamilyen formában interakcióba lépünk sorstársainkkal.
_______
“Nem-helyeket azzal a funkcióval terveznek és kiviteleznek, hogy súrlódásmentes áthaladást biztosítsanak a névtelen és arctalan tömegeknek. A nem-helyek paradoxa Marc Augé szerint az, hogy bárki otthon érezheti bennük magát függetlenül a közegtől ahonnan érkezik, mivel mindenki számára egyenlőképp elidegenítőek”
_______
◖ Ábrahám Lili Lea, magyar származású, Londonban élő művészeti vezető és látványtervező. Tanulmányait a University of the Arts, London-on végezte látványtervező szakon. Szakmai életútjából kiemelkedik Yorgos Lanthimos ‘Poor Things’ című filmje, Sean Dunkin ‘The Nest’-je, az ITV féle ‘The Ipcress Files’, a BBC féle ‘Black Narcissus’, ‘Medusa Deluxe’ Tom Hardimantól és Ken Loach legújabb játékfilmjén jelenleg is dolgozik.
Elismerései között szerepel a ‘Wale’ rövidfilm BAFTA jelölése és Academy Awards rövid listája, és a British Film Designer’s Guild legjobb látvány rövid filmben dija az Angol Filmalap által támogatott ‘ Catch a Butcher’ rövid filmen
Lili Berlinale Talent es Warner Bros. Creative Talent Alumni. Lili számára a fotózás és írás az alkotás legtisztább, szándékoktól mentes formája.Míg a hétköznapokban forgatókönyvekből kézzelfogható világok kialakításán dolgozik, a fotózás a törékeny valósághoz való ragaszkodás eszköze. Lili számára a leghitelesebb kifejezésmód, ha előkészületek és szabályok nélkül, a szereplőhöz lehető legközelebbről örökítheti meg a pillanatot. És ha az emberek ilyen közel engedik, ő sem fél a lencse elé állni. Fotóit fekete-fehér filmre készíti, szerkesztetlenül közli.
◖ Kondor Csaba operatőr és 3D világosító, aki a budapesti AKG-ban kezdte tanulmányait egy fotós tanfolyamon, majd Angliába költözött, hogy a University of Arts Londonban tovább bővítse filmes és multimédiás ismereteit. Pályája kezdetén elsősorban operatőrként dolgozott dokumentumfilmeken a BBC, a Discovery Channel és a Spiegel számára. Később a játékfilmek és a videojátékok irányába fordult. Nemrég fejezte be a BFI (Angol Filmintézet) által támogatott O’Glory című rövidfilmet és a Tribeca filmfesztiválon bemutatott, a videojátékok veteránja, Caroline Marchal által rendezett As Dusk Falls című narratív játékot.
A következő fotósorozat számára egy örök projekt, amely sosem kezdődött el igazán, és sosem fog véget érni.